În ședința din 8 mai 1903 a sesiunii de primăvară de întrunire a Sinodului Bisericii Ortodoxe Române Autocefale în frunte cu mitropolitul primat Iosif Gheorghian, a fost prezentat răspunsul Sinodului B.O.R.[1] la Enciclica Patriarhiei Ecumenice din 1902, inclusiv decizia Sinodului cu privire la chestiunea calendarului, după cum urmează:
”Sfîntul Sinod al Sfintei Biserici Autocefale Ortodoxe Române crede și cere ca să rămânem în ceea ce ne găsim astăzi, fiindcă este cu neputință fără a atinge dispozițiunile canonice, dacă ne-am gândi la o schimbare sau o reformare a Calendarului Iulian, cu care Biserica Ortodoxă trăiește de atâta timp, fără ca să se simtă vreo strîmtorare. Deosebit de aceasta, nici cu degetul nu este permis a ne atinge de hotărîrile străvechi, cari fac gloria noastră bisericească.”
Dacă în ședința din 8 mai 1903 a fost prezentat răspunsul Sinodului B.O.R. la Enciclica Patriarhiei Ecumenice din 1902, atunci în ziua următoare, 9 mai 1903, s-a hotărît publicarea acestui răspuns în numărul din luna mai al Revistei ”Biserica Orthodoxă Română”, după cum se poate vedea mai jos:


Decizia sinodală din 1903 a Bisericii Ortodoxe Române a fost remarcată și menționată în ședințele Sinodului Local a toată Rusia din anii 1917-1918 de către profesorul I.I. Sokolov în raportul său ”Atitudinea Răsăritului Ortodox față de chestiunea reformei calendarului”[2] din timpul Discuției în chestiunea calendarului. La Sinodul Local din 1917-1918 al BORu, printre altele, a fost ales de patriarh Sfîntul Mărturisitor Patriarhul Tihon, precum și, s-a luat hotărîrea păstrării calendarului patristic ce-l folosește Biserica Ortodoxă de la Sinodul I Ecumenic (325 d.Hr.).
Sursa: Revista Periodică Eclesiastică Biserica Orthodoxă Română
Sublinierile aparțin redacției Lumea Ortodoxă
[1] Publicat în revista periodică ecleziastică ”Biserica Orthodoxă Română”, nr. 2, mai 1903, p. 184-188
[2] rus. Доклад профессора И.И. Соколова „Отношение православного Востока к вопросу о реформе календаря”
Vezi și:
Enciclica Patriarhală și Sinodală a Patriarhiei Ecumenice din anul 1902
Cum a fost introdus stilul nou în Biserica Ortodoxă Bulgară
Sf. Spiridon al Trimitundei pedepsește neascultarea neostiliștilor – 25 decembrie 1934